Abu Dhabi Grand Prix 2025: odds og væddemål 07.12.2025


Verdensmesterskabet 2025 kommer til Yas Marina med alt endnu uafgjort og et scenarie, der er svært at forbedre: Norris, Verstappen og Piastri kæmper om titlen i det sidste løb, hvor briten fra McLaren forsvarer en føring på 12 point over hollænderen og 16 over sin holdkammerat.
Abu Dhabi er normalt en bane, hvor det handler mere om styring og præcision end om ren risiko: lav sandsynlighed for regn, behagelige temperaturer ved solnedgang og en meget slidende asfalt, der straffer dem, der er for aggressive med dækkene. McLaren kommer med årets bedste samlede pakke, men Red Bull har indhentet meget i de sidste runder, og Mercedes har konsolideret sig som tredje bil, der er i stand til at blande sig i kampen, hvis de foran kommer i problemer.
Det psykologiske pres, mulige holdordrer hos McLaren og håndteringen af straffe eller banegrænser kan være afgørende på en bane, hvor det er muligt at overhale… men dyrt.
Information: dato, tid og hvor man kan se GP’en
- Circuit: Yas Marina Circuit, Yas Island (Abu Dhabi)
- Dato: søndag 7. december
- Kvalifikation: lørdag 6. december
Odds på vinderen af Abu Dhabi Grand Prix 2025
Bookmakerne placerer Max Verstappen som favorit til sejren i Yas Marina, lidt foran Lando Norris, med Oscar Piastri og George Russell som lidt mere fjerne alternativer. Kimi Antonelli fremstår som ‘outsider’ med høje, men interessante odds efter sin gode anden halvdel af sæsonen.
Seneste nyt om favoritterne til podiet
De tre store navne i weekenden er Lando Norris, Max Verstappen og Oscar Piastri: De deler sejrene i 2025 mellem sig og er kun adskilt af 16 point i det samlede klassement. Norris behøver kun at slutte på podiet for at blive mester, Verstappen er i topform efter sin slutspurt, og Piastri vil forsøge at udnytte enhver intern spænding hos McLaren til at skabe en overraskelse.
Lando Norris
Norris’ sæson har været hans gennembrud. Han har ført McLaren til sejre og podiepladser og kommer til Abu Dhabi som førende i verdensmesterskabet takket være sin stabilitet og flere fejlfri præstationer i kvalifikationen, hvor han har formået at omdanne bilens overlegenhed til forreste startplaceringer. Briten har håndteret presset godt i løbet af året, men McLarens strategiske fejl i Qatar, der forhindrede ham i at afgøre mesterskabet, har genåbnet den psykologiske duel med Verstappen.
Yas Marina er en bane, han er god til: Han opnåede allerede pole position og sejr i 2024, hvor han håndterede dækslidningen på eksemplarisk vis over for Ferrari. MCL39 passer meget godt til kraftige opbremsninger og mellemhastighedskurver i anden og tredje sektor, og Norris plejer at brillere under skiftende vejgreb mellem dag og nat. Nøglen for ham vil være ikke at blive besat af sejren: en simpel tredjeplads er nok til at sikre ham mesterskabet. Hvis han styrer starten, undgår problemer med Verstappen i første omgang og holder hovedet koldt i pitstop-vinduerne, er han stadig den stærkeste kandidat til både titlen og podiet.
Max Verstappen
Verstappen er gået fra en vanskelig første halvdel af året, hvor McLaren dominerede, til at genoplive mesterskabet med sejre i den sidste del af kalenderen. Hans sejr i Qatar, understøttet af et godt løbsmanagement og McLarens strategiske fejl, har bragt ham tilbage i kampen, hvor han har vundet tre sejre i træk og kommer til Abu Dhabi med momentum i ryggen.
Historisk set er Yas Marina Verstappens territorium: han vandt med autoritet i 2021 og 2023 og dominerede fra start til slut på en bane, hvor Red Bull altid har fungeret godt med hensyn til trækkraft og topfart. I år starter han dog ikke med en klart dominerende bil og har brug for et perfekt weekend: pole position eller første startrække, en god start og en aggressiv strategi, der giver ham mulighed for at presse Norris. Han er praktisk talt tvunget til at vinde og håbe på, at briten ikke kommer på podiet, hvilket kan få ham til at tage flere risici i duelene hjul mod hjul og i dækhåndteringen. Hvis løbet bliver et strategisk sprint med et pitstop, gør hans instinkt og erfaring i verdensmesterskabsfinaler ham til den største trussel for McLaren.
Oscar Piastri
Piastri kommer ind som den tredje mand i striden, men med et spektakulært år bag sig: flere sejre, en fantastisk stime i første halvdel af sæsonen og en fornemmelse af at have taget et stort modenhedsspring i forhold til 2024. Hans ulempe på 16 point i forhold til Norris tvinger ham til at gå efter en sejr i Abu Dhabi og håbe på, at hans holdkammerat falder ud af top 5, hvilket komplicerer hans matematiske chancer for at vinde titlen betydeligt.
I Yas Marina viste Piastri allerede ren hastighed både i kvalifikationen og i løbet i 2024, selvom han dengang blev noget overskygget af Norris’ sejr. Australieren føler sig normalt godt tilpas på baner med firehjulstræk, med kurver med middel støtte og relativt bløde retningsskift, hvor hans rene stil skinner igennem og belaster bagdækkene mindre. Den store ukendte faktor vil være det interne lederskab hos McLaren: holdet har gentaget, at begge er frie til at kæmpe, men hvis Norris er i titelkampen midt i løbet, og Oscar har brug for hjælp, kan der opstå skjulte holdordrer. Alligevel er han en af de store kandidater til podiet, og hvis løbet bliver forstyrret af en safety car i den sidste del, kan han blive den store vinder.
Banens tilstand og forventet vejr
Yas Marina er en 5,281 km lang bane med 16 sving, to lange DRS-lige strækninger adskilt af en chikane og en mere snoet slutsektion, der løber under hotellet og langs marinaen. Dækforringelsen er normalt moderat til høj: Asfalten giver meget vejgreb, men straffer dem, der skrider for meget i trækkraft, især i lavhastighedsforkrydsninger. Genasfalteringen og omkonfigureringen i 2021 fjernede langsomme chikaner og muliggjorde en mere flydende kurvepassage, hvilket fremmede løbsrytmen og udvidede mulighederne for overhaling.
Det forventede vejr er det sædvanlige for Abu Dhabi i december: temperaturer omkring 27-28 ºC om dagen og omkring 23 ºC ved løbet i solnedgangen, uden reel risiko for regn. Det betyder, at varmestyringen vil være mere relateret til trafikken og den forurenede luft end til ekstrem varme. Under disse forhold bruger Pirelli normalt C3-C4-C5-blandinger med en eller to mulige pitstop afhængigt af baghjulets slid og forekomsten af sikkerhedsbiler. En sikkerhedsbil, som er ret sandsynlig på grund af nogle smalle udkørsler, kan ændre det strategiske vindue fuldstændigt.
Sammenligning mellem førende hold
McLaren er den førende: De har vundet en stor del af løbene i 2025 og har allerede sikret sig konstruktørtitlen med en bil, der er meget stærk i trækkraft, stabilitet ved bremsning og aerodynamisk effektivitet. Deres svage punkt har været strategiske beslutninger under pres, som vi så i Qatar, og en vis sårbarhed, når de skal forsvare deres position med mere slidte dæk.
Red Bull har på sin side udviklet sig meget i løbet af sæsonen: De startede bagud, men de seneste forbedringer har gjort det muligt for dem at matche løbstempoet og på nogle baner endda overgå det i dækhåndtering. Verstappens pakke er fortsat særligt stærk i kvalificeringen, når de finder det rigtige vindue for det bløde dæk, hvilket er afgørende på en bane, hvor pole position giver enorm kontrol over strategien.
Mercedes har konsolideret sig som tredjehold, med Russell, der har vundet sejre og podiepladser på baner med høj belastning og god trækkraft. W16 har måske ikke samme topydeevne som McLaren eller Red Bull, men dens løbsstyring, pålidelighed og evne til at forlænge stints gør den til en meget seriøs kandidat til podiet, hvis de foran får problemer. Ferrari er bedre end i 2024, men er et skridt bagud i ren hastighed her på trods af sidste års flotte dobbelte podiepladsering i Abu Dhabi.
Seneste resultater i Abu Dhabi Grand Prix
I de seneste år har Yas Marina været domineret af Max Verstappen og Red Bull, især mellem 2021 og 2023, hvor hollænderen med autoritet sikrede sig sejre og pole positions og dermed afsluttede historiske sæsoner. Tendensen ændrede sig dog i 2024, da Lando Norris sikrede sig pole position og sejren med McLaren foran de to Ferrari-biler i en demonstration af tempo og kontrol over løbet, der forudså magtbalancens skift i 2025.
Ferrari har haft solide resultater her med flere podiepladser for nylig, men har ikke formået at omsætte disse præstationer til sejre, mens Mercedes normalt har brugt Abu Dhabi til at sikre sig nøglepositioner i konstruktørernes mesterskab. Yas Marina har historisk set været en god indikator for årets mest komplette bil: den, der klarer sig godt her, er som regel den mest afbalancerede pakke i mesterskabet. Den seneste historie giver McLaren en lille fordel, men Red Bull er tæt på, især hvad angår racetempo.
Oversigt over de vigtigste faktorer for dette GP
- Asfalt- og dæktilstand: meget klæbende overflade med betydelig baghjulsnedbrydning; håndtering af C3-C4-C5 er afgørende.
- Bilens konfiguration: medium-høj belastning, god trækkraft i sving og stabilitet under bremsning i DRS-zoner.
- Mekanisk pålidelighed: sidste løb i året; ethvert problem kan afgøre verdensmesterskabet.
- Startpositioner: Pole position og første række er normalt afgørende for halvdelen af løbet; overhaling slider meget på dækkene.
- Pitstop-strategi: et eller to pitstop afhængigt af slid og eventuelle safety cars.
- Vejr og neutraliseringer: stabile forhold, men stor sandsynlighed for safety car på grund af fejl under pres.
- Intern ledelse hos McLaren: Balancen mellem at lade Norris og Piastri køre frit eller sikre titlen kan ændre resultatet.

